A home staging az ingatlanok eladásra vagy kiadásra történő felkészítését jelenti.

De mit is jelent ez pontosan?
Eladáskor és kiadáskor is, az ingatlanban rejlő lehetőségeket kell megmutatnunk az érdeklődőknek. Így lehetünk igazán vevőközpontúak, ami az ingatlan sokkal kedvezőbb áron, és gyorsabb idő alatt történő értékesítését jelentheti.
Ezek a lehetőségek, szó szerint lehetőséget kell, hogy jelentsenek. Látszódjon például, hogy mennyi tároló lehetőség van a helyiségekben, de azok ne legyenek feltöltve saját holmikkal. Adjunk teret annak, hogy a vevő képzelje tovább, hogy mit, hova pakolna. És ez csak egy példa a sok közül.
A home staging nem lakberendezés, többnyire eleve jó állapotú, tehát 10-15 évnél nem régebben felujított ingatlanok esetén a leghatékonyabb belevágni. Nem teljes felújításról beszélünk ilyenkor, hanem frissítésről, amikor az alapok jók (nics helyiség változtatás, gépészet, és elektromos hálózat rendben van), és csak az évek során elhasználódott felületeken, bútorokon, használati tárgyakon változtatunk. A festés, esetlegesen a burkolat (melegburkolat) kicserélése még belefér, de ezeknél nagyobb változtatásokra nincsen szükség. Meg kell mutatnunk az ingatlan előnyeit, kiemelni az adottságokat, amelyek emelik az értékét. A bútorozáson, és a dekoráción történő kisebb, nagyobb változtatás természetesen attól függ, mi áll rendelkezésre, mi az amit elengedhetetlen kicserélni, min lehet esetleg szintén felületi változtatásokkal előnyöket elérni. Az előny, amiről beszélünk, lehet akár 10-20%-os eladási érték növekedés is, esetenként ennél is több. Ennek oka, hogy a vevők általában olyan lakást szeretnének venni (természetesen kivétel, ha üzleti céllal vesznek felújítandó lakást) ahol nem kell a javítások hosszú sorával szembesülniük. Ennél fogva egy felkészített lakással, könnyebséget, egyszerűséget, nyugalmat vásárolnak. A kínált lakás készen van, nincs javítanivaló, tiszta, rendezett, a lehetőségekhez mérten tágas és világos, harmonikus és beköltözést követően könnyen személyre szabható.
Abban az esetben is alkalmazható a home staging szemlélet, ha régebben felújított ingatlant szeretnénk eladni/kiadni. Ilyenkor két út van. Az egyik, hogy egy alapos rendrakást, selejtezést követően, a fenti szemléletet követve, jó elrendezéssel igyekszünk az ingatlant megmutatni. Kihangsúlyozva, hogy milyen jó tulajdonságokkal rendelkezik (fekvés, benapozottság stb.), illetve milyen lehetőségek rejlenek benne, átalakítható-e, lehetséges-e funkcióváltás, bővítés.
A másik út, hogy fejlesztjük, és felújítjuk a lakást. Figyelembe vesszük az eltelt idő alatt megváltozott általános igényeket, és azok alapján a műszaki alapoktól kezdve, a falak funkcionális átrendezésén keresztül, modern berendezéseket elhelyezve, szintén egy kész, a továbbiakban könnyen személyre szabható életteret alakítunk ki.
A különbség a home staging és lakberendezés között ebben rejlik. Míg a home staging egy általánosan, szemnek tetsző, rendezett, tiszta, jól alakítható, személyre szabható tér kialakítását és bemutatását foglalja magába, addig a lakberendezés fókuszában mindig az ingatlant használók egyéni igényei, preferenciái állnak a középpontban. A lakberendező a megrendelő álmát hivatott megvalósítani. Azt a házat, lakást, szobát, amiben a ott lakó(k) megtalálja a harmóniát, kényelmet és élményt, amire vágyott. A lakberendezés személyre szól, az adott család igényeire, ízlésére szabott. Egy stílusosan és hibátlanul berendezett, egyedi és egyéni ízlésre hangolt otthon, nagy valószínűséggel nehezen eladható. Home staging esetén arra kell törekedni, hogy a célközönség minél szélesebb legyen, különböző igényű, ízlésű vevők is el tudják képzelni sajátjukként a felkészített ingatlant.
Nagyon fontos még beszélni a költségekről, illetve a home staging és lakberendezés költségeiben rejlő különbségekről. A home staging – üzlet. Minimum megtérülő beruházást kell, hogy eredményezzen, de a haszon is elvárt sok esetben. (A gyorsabb eladás is hasznot jelenthet, ezt is figyelembe kell venni.) Adott költségvetéssel, egy optimális, funkcionális, berendezett, befejezett állapotot kell elérnünk. Átadáskor nem hiányozhat semmilyen meghatározó berendezés. A költségek átcsoportosítása is szükséges lehet ennek érdekében. (példa: nem ragaszkodhatunk egy adott márkájú, magasabb árfekvésű ülőgarnitúra beszerzéséhez, ha így nem lesz keret a hűtőszekrény, vagy a kilincsek megvásárlásához.)
A lakberendezésben más a helyzet. Sokszor előfordul, hogy egyes tételek beszerzése későbbre tolódik, akár a költségek előteremtése, akár a választott berendezési tárgy hosszabb szállítási határideje, vagy az egyedi gyártás miatti hosszabb kivitelezési határidő miatt, nem beszélve arról, hogy a megrendelő preferenciái, és lehetőségei menet közben is változhatnak.